Tuta & kör recension

Lättlyssnad barnanpassad musik

med glada texter och bra variation

Familjen Svängsson

Tuta och kör
(Parallell/Plugged)

Det är inte ofta man stöter på jazzskivor gjorda för barn. Faktiskt första gången en sådan cd kommer under mina öron och ögon för bedömning. Visst, jazzmusik har förekommit för barn genom olika arrangemang och konserter. I skolor, kulturhus och i även i musikundervisning finns några av våra jazzklassiker. Mercy, Mercy, Mercy och Blue Monk är melodier som finns med i vår kommunala musikskola för nybörjare. Jazzklubbar i samarbete med kulturenheten i kommuner bidrar också till spridandet av just jazzmusik.

Inför denna cd har jag tagit hjälp av Lukas 8 år under lyssnandet för att få den yngre målgruppens aspekter på just jazzmusik för barn. Trots att hans intresse mest är inriktat på rockmusik så var han mycket positiv till det han fick höra. Redan vid avlyssnandet av några av de första spåren, med storbandsdrag i Svängsson sång, Tuta och kör och med färgning av amerikansk folkmusik i Min tand är lös, var den spontana kommentaren, ”det svänger fint och roliga texter”. En kommentar som för övrigt kom vid många av skivans tolv spår. Lilla eko startar precis som ett gammalt tåg och Spökdags är både kuslig och rolig. Den folkvise betonade Monstersången lite sorgsen och rockbetonade Plåstret, häftig var andra kommentarer.

Och allt finns ju med på det roliga omslaget tycke sjuårige Lukas som följde med och letade upp bilder på skivomslaget som han associerande till musiken där. Rymden är ödslig till musik medan texten har den ombonade värme som finns inne i rymdkapseln på omslagets baksida. Trumpeten, med drag av Mississippi deltats lättjefulla cajun musik invävd medan Juan Sanchez, har det latinamerikanska påbrået. En bästa vän, stillsam vacker ballad.

En skiva med lättlyssnad barnanpassad musik med glada texter och bra variation förmedlade i musikalisk lättsam anda av ”Familjen Svängsson”. Det vill säga Lisa Östergren sång, Andreas Landegren klaviaturer, Putte Johander kontrabas, Isak Andersson trummor, alla med bakgrundssång,  plus många gästmusiker. Fint initiativ att låta de allra yngsta få en lättsam försmak av  jazzmusik på cd-skiva

Thord Ehnberg

Annonser
Categories: Uncategorized | Lämna en kommentar